این بخش متعلق به کلینیک خوبشو می باشد مرجع رژیم لاغری و رژیم غذایی می باشد.

محل لوگو

واریس پا چیست؟ روش های درمان واریس چگونه است؟


واریس پا چیست؟ روش های درمان واریس چگونه است؟

واریس یکی از مشکلاتی است که به صورت مستقیم سیاهرگ های بدن را درگیر می کند. این مشکل می تواند در بسیاری از نقاط بدن و به دلایل مختلف دیده شود ولی شایع ترین قسمت برای ایجاد واریس، پاها می باشند. همان طور که می دانید وظیفه اصلی سیاهرگ ها رساندن خون استفاده شده به قلب است. خون در اندام بدن منتشر شده و اکسیژن رسانی را انجام داده و دوباره به قلب باز می گردد. در این مسیر، حرکت خون در داخل سیاهرگ ها یک حرکت یک طرفه است که به سمت قلب جریان دارد. دریچه های کوچکی وظیفه یک طرفه کردن جریان خون در سیاهرگ ها را دارند. اگر به هر دلیل از جمله ایستادن یا راه رفتن های طولانی به این دریچه ها صدمه ای وارد شود، خون حرکت منظم خود را از دست داده و در واقع واریس ایجاد می شود. اما برای آن که بفهمیم این مشکل به چه صورت خود را نمایان می کند، به بررسی علائم آن می پردازیم.

علائم واریس

به دلیل آن که مشکل واریس پا یک مشکل شایع است، تقریبا بیشتر افراد می توانند با بررسی های ساده به وجود یا عدم وجود این مشکل پی ببرند. از طرفی شکل ظاهری رگ های واریس دار به حالتی است که به سادگی می توان آن ها را تشخیص داد. اگر واریس های پا در قسمت های روی پا و قابل مشاهده باشند، خیلی سریع خود شخص از وجود این واریس ها مطلع می شود. تشخیص علائم مربوط به واریس پا از آن جهت است که اگر به موقع این رگ ها شناسایی شوند به سادگی می توان با تکنیک های تقریبا کم هزینه آن ها را از بین برد. برخی از ویژگی های ظاهری و علائم واریس پا به شرح زیر هستند:

  • رگ های بنفش رنگ و یا آبی تیره که از زیر پوست کاملا مشخص اند.
  • تورم رگ ها و برجستگی بیش از حد آن ها از زیر پوست
  • رگ های پیچ و تاب دار به صورتی که گویی رگ ها گره خورده اند
  • احساس درد در قسمت های متورم شده که پس از فعالیت بیشتر می شوند.
  • احساس ضعف و یا سنگینی در پاها
  • سوزش و خارش محسوس در نواحی نزدیک به رگ های متورم شده
  • نازک شدن پوست در قسمت های واریس دار و تغییر رنگ محسوس پوست
  • تشکیل لخته های خون قابل تشخیص در رگ های واریس دار

روش های درمان واریس چگونه است؟

زمانی که رگ های واریسی در حالت های اولیه خود قرار داشته و هنوز خیلی وضعیت نامساعدی ندارند، می توان با انجام برخی روش های خانگی نیز برای درمان واریس پا اقدام کرد. اما در برخی از حالات به دلیل بی توجهی و یا کم توجهی نسبت به این موضوع، دیده می شود که فرد از رگ های واریسی خود غافل شده و ورید های واریس دار او از حد نرمال خارج شده اند. در این حالات نیز روش های درمانی زیادی وجود دارد که می توان به کمک آن ها واریس را به صورت کامل ریشه کن کرد. تعدادی از این روش ها در ادامه گفته شده اند.

درمان واریس پا به روش وناسیل:

یکی از روش های نسبتا جدیدی است که بیماران زیادی به کمک آن توانسته اند به صورت کامل رگ های واریسی خود را از بین ببرند. یکی از شگردهایی که به کمک آن از شر واریس ها خلاص می شوند از بین بردن ورید های واریسی است. روش وناسیل هم از این تکنیک برای بهبودی شخص کمک می گیرد. وناسیل نوعی چسب است که به تشخیص پزشک در وریدهای واریسی پا تزریق می شود. خیلی زود این چسب ها راه نفوذ خون را بسته و باعث ایجاد بن بست کامل در آن رگ ها می شوند. خون نیز مجبور است راه دیگری برای خود پیدا کرده و سرانجام قسمت های بی استفاده رگ ها که محل عبور خون نیستند، پس از مدت کوتاهی از بین رفته و در بدن تجزیه می شوند. شاید اصلی ترین ویژگی روش درمانی وناسیل را بتوان زمان بسیار کوتاه آن دانست که البته هیچ آسیبی هم به سیستم عصبی شخص وارد نمی کند.

اسکلروتراپی روش موثر در درمان واریس پا:

در روش اسکلروتراپی نیز از تزریق استفاده می شود. با این تفاوت که در این روش ماده شیمیایی مخصوصی وظیفه از بین بردن رگ های واریسی را بر عهده دارد. پس از تزریق این ماده شخص کمی احساس سوزش خواهد داشت که کاملا طبیعی است. در مقایسه با روش وناسیل می توان ادعا کرد که اسکلروتراپی ممکن است بیش از یک جلسه درمانی نیاز داشته باشد و با توجه به سطح پیشرفت واریس در رگ های فرد مبتلا شده به واریس، با مراجعات متعدد بهبودی کامل ایجاد شود.

درمان های لیزری برای واریس پا:

به دنبال راهکار های گفته شده می توان به این موضوع نیز اشاره کرده که به کمک لیزر نیز می توان واریس پا را به صورت کامل درمان کرد و یا به بهترین شکل ممکن از افزایش رشد آن ها جلوگیری به عمل آورد. یکی از روش های مرسوم برای درمانی لیزری واریس ها پا، درمان لیزری درون رگی است. در این روش ابتدا محل های دقیق واریس ورید ها مشخص می شوند. سپس پزشک با لیزر، حرارت زیادی به قسمت های مشخص شده وارد می کند. این حرارت باعث بسته شده رگ ها در نقاط خاصی می شود. پس از آن برای آن که رگ های بی استفاده واریس دار از بین بروند، پزشک باز هم به کمک لیزر رگ ها را برش می دهد. این روش بر خلاف روش های قبلی با خطر آسیب رساندن به عصب های فرد همراه است ولی در هر صورت سطح آسیب رسانی به عصب ها نیز بسیار ناچیز خواهد بود.

لیگاسیون و استریپینگ:

این روش یکی از روش هایی است که در آن رگ های وریدی خارج می شوند. برای این کار نیاز به برش های مشخصی بر روی پای شخص است. معمولا اصلی ترین برش بالای پای شخص ایجاد شده و به دنبال آن برش دیگر در مچ پا ایجاد می شود. سپس به کمک یک سیم سعی می شود رگ های آسیب دیده از پا خارج شوند. در این مرحله درد قابل به نسبت خفیفی برای بیمار ایجاد خواهد شد که معمولا با بی حسی های مرسوم قابل تحمل هستند. دوره نقاهت برای روش لیگاسیون و استریپینگ دوره ای 2 الی 4 هفته ای می باشد.

درمان واریس با فرکانس رادیویی:

استفاده از امواج رادیویی نیز یکی دیگر از راهکارها و تکینک های درمان واریس پا است که به کمک آن رگ های واریسی ابتدا مسدود شده و سپس از بین می روند. امواج رادیویی هم می توانند حرارت قابل توجهی ایجاد کرده و باعث مسدود کردن رگ های واریسی در نقاط مشخص شوند. همانطور که در سایر روش ها بیان شد پس از مدت کوتاهی رگ های بی استفاده از بین رفته و رگ های جدیدتری به عنوان مسیر جایگزین انتخاب می شوند.

استفاده از جوراب واریس برای از بین بردن واریس پا:

استفاده از جوراب های مخصوص واریس در دسته روش های درمانی خانگی واریس پا قرار می گیرند. به همین دلیل شاید استفاده کردن از آن ها به نظر خیلی از افراد کار ساده و بدون نیاز به آموزش باشد. اما در حقیقت استفاده از جوراب های واریسی نیز تخصص خاصی را طلب می کند. اگر ندانید چقدر و به چه میزان از این جوراب ها استفاده کنید، نه تنها راه درمانی خوبی برای درمان واریس پاهایتان در پیش نگرفته اید، بلکه ممکن است باعث تشدید این مشکل در پاهای خودتان شوید.

زمانی که قصد تهیه و خریداری این جوراب ها را دارید، باید سعی کنید از مدل های استاندارد آن ها آگاهی داشته باشید تا در هنگام خرید جوراب های بی کیفیت باعث ایجاد مشکلات شدیدتری برایتان نشوند. قدرت کشش جوراب های واریس باید در حد متعادلی بوده و بیش از اندازه به پاهای شخص نیرو وارد نکند. نکته قابل ملاحظه در مورد جوراب واریس این است که این جوراب ها می توانند مکمل روش های گفته شده باشند و در کنار این روش ها سرعت بهبود و درمان واریس پا را به حد ایده آلی بالا ببرند.

جراحی وریدهای واریس دار:

در بیشتر مشکلات و بیماری های پزشکی، جراحی آخرین راه حل می باشد. با وجود آن که جراحی های مرتبط با واریس عموما جراحی های کم ریسک و تقریبا بی خطری هستند؛ باز هم بیشتر پزشکان در اولین مراجعه شخص، جراحی را به او پیشنهاد نخواهند کرد. به علاوه آن که تمام روش های گفته شده تا پیش از این مورد، همگی به اندازه کافی تاثیرگذار و کاربردی هستند و شاید در مواردی بسیار نادر مجبور به انجام عمل جراحی برای از بین بردن واریس های پاهایتان باشید.

جراحی رگ های واریسی پا با بیهوشی عمومی همراه است. پس از آن که شخص مورد نظر بیهوش شد پزشک سعی می کند با کمک تکنیک های مشخصی با ایجاد برش های سطحی و یا عمیق رگ های واریس دار را خارج نماید. اگر واریس های ایجاد شده در زیبایی پاهای فرد تاثیر بسیار بدی گذاشته باشند، پزشک سعی می کند این بی نظمی ها را از بین برده و زیبای ظاهری پاها را نیز به حالت عادی خود برگرداند. به همین علت است که برخی از افراد با وجود تمام روش های درمانی جراحی را برای زیبایی بیشتر انتخاب می کنند.

محصولات مرتبط: جوراب ضد لخته ( واریس ) بالای زانو مدی مدل Thrombexin-18

  انتشار : ۶ مرداد ۱۳۹۸               تعداد بازدید : 131

برچسب های مهم

دیدگاه های کاربران (0)

تمامی حقوق متعلق به رژیم لاغری و رژیم غذایی خوبشو می باشد.

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما